Τρόπος επιλογής των μελανιών και βελτίωσή τους
___

Η διαδικασία για την επιλογή ενός τύπου χύμα μελανιού:

  •  Επιλέγουμε κάποιες εταιρίες που θεωρούμε αξιόπιστες για τον συγκεκριμένο τύπο μελανιού.
  •  Αρχικά αγοράζουμε κάποια ποσότητα και το δοκιμάζουμε χρησιμοποιώντας το περίπου 3-6 μήνες.
  •  Αν όλα δείχνουν ότι είναι εντάξει, προχωράμε σταδιακά στη χρήση του, αν όχι το πετάμε!
  •  Τέλος, όσο γίνεται προχωράμε στη βελτίωσή του και με πρόσθεση χημικών

 

Τα κυριώτερα προβλήματα που έχουμε συναντήσει στην ποιότητα:

  • Μετά από αποθήκεση μερικών εβδομάδων ή μηνών δημιουργείται υπόλειμα (κατακάθια στον πυθμένα του μπουκαλιού). Αν ανακινήσετε το μπουκάλι τα κατακάθια "χάνονται", αλλά αν το χρησιμοποιήσετε θα φράξει η κεφαλή.
  • Όλα τα χρώματα να μην έχουν ίδια συμπεριφορά, π.χ. το cyan να κάνει ελαφρές διακοπές κατά την εκτύπωση, που οφείλονται σε λάθος φυσικο-χημικές ιδιότητες του μελανιού. Έχει τύχει να χρησιμοποιήσουμε διαφορετικής εταιρείας cyan μελάνι και διαφορετικής εταιρείας magenta και yellow για τον ίδιο τύπο cartridge.
  • Λανθασμένη χρωματική απόδοση.
  • Κακή συμπεριφορά όταν στεγνώνει στο χαρτί. Να διαχέεται στο χαρτί και έτσι να παράγει λιγότερο ευκρινείς φωτογραφίες ή κείμενο. Άλλες φορές να μην στεγνώνει γρήγορα, ή και να μην στεγνώνει καθόλου.
  • Ασυμβατότητα με άλλα μελάνια. Π.χ. ενώ είναι συμβατό με το ορίτζιναλ μελάνι, να είναι ασύμβατο με άλλα aftermarket μελάνια. Μας έχει τύχει ανάμιξη δύο διαφορετικών μελανιών να σχηματίζει στερεό υπόλειμα που καταστρέφει αμέσως την κεφαλή του εκτυπωτή.
  • Να στεγνώνει γρήγορα στην κεφαλή, με αποτέλεσμα να δημιουργεί πρόβλημα όταν κάποιος δεν τυπώνει τακτικά.
  • Να μουχλιάζει. Ναι, έχει συμβεί αυτό...
  • Να μην έχει αντοχή στο χρόνο και το φως.

 

Μερικά σχόλια ακόμα

Το γεγονός ότι τώρα πια υπάρχουν αρκετές κατασκευάστριες εταιρείες μελανιών, και ακόμα περισσότεροι μεταπωλητές, δημιουργεί μεγάλα προβλήματα. Ο ανταγωνισμός έχει κάνει την ποιότητα χειρότερη αντί καλύτερη. Το κόστος πώλησης μειώνεται και οι εταιρείες στην προσπάθεια να μειώσουν το κόστος οδηγούνται σε συμβιβασμούς.

Επίσης οι μεταπωλητές δεν δείχνουν την απαραίτητη φροντίδα. Το μελάνι πρέπει να είναι φυλάσεται σε κατάλληλες συνθήκες. Αν κάποιος μεταπωλητής αποθηκεύει τα μελάνια σε φως, το πιθανότερο είναι να τα πουλά "ξεθωριασμένα". Ακραίες θερμοκρασίες είναι επίσης καταστροφικές.

Δεν είναι δυνατόν να γνωρίσει κανείς την ποιότητα αν δεν χρησιμοποιήσει κάποιο τύπο μελανιού περισσότερο από 6 μήνες.

Η εμπειρία μας λέει, ότι, μια κατασκευάστρια εταιρεία δεν μπορεί να παράγει ποιοτικό μελάνι για όλους τους τύπους εκτυπωτών. Από την γκάμα παραγωτής κάποια θα είναι καλά, κάποια μέτρια, και κάποια όχι. Δεν γνωρίζουμε καμμιά εταιρεία που να έχει ποιοτικό μελάνι για όλους τους τύπους εκτυπωτών!

Σχεδόν κανένας aftermarket κατασκευαστής δεν μπορεί να συναγωνιστεί στην ποιότητα εταιρείες όπως οι Εpson, HP, Roland, Canon και Lexmark που έχουν δική τους παραγωγή και δικές τους ερευνητικές ομάδες. Απλά η προσπάθεια είναι να φτιαχτούν αξιόπιστα aftermarket μελάνια.

 

Βελτίωση ποιότητας

Η ποιότητα ενός μελανιού μπορεί να βελτιωθεί αν προτεθούν (σε ελάχιστη ποσότητα <1%) κάποιο ή κάποια πρόσθετα. Θέλουμε να κρατήσουμε κάποια μυστικά, γι' αυτό θα δώσω μόνο ένα παράδειγμα. Μπορεί να αυξηθεί η αντοχή των εκτυπώσεων αν προστεθεί UV fade inhibitor (μειωτής ξεθωριάσματος λόγω υπεριώδους ακτινοβολίας). Φαντάζομαι θα έχετε δει μπογιές ή βερνίκια που να αντέχουν περισσότερο από άλλα.

 

Το μελάνι δεν στεγνώνει

Συγκεκριμμένο pigment μελάνι για Epson plotter. Το χρησιμοποιούσαμε περισσότερο από δύο χρόνια, μέχρι που βρέθηκε κάποιος πιο απαιτητικός πελάτης. Το magenta και το cyan δεν στεγνωναν καθόλου στα περισσότερα photo glossy χαρτιά. Στο Εpson premium photo glossy στέγνωνε εύκολα, που όμως κόστιζε τρεις φορές πιο ακριβά από άλλα αντίστοιχα. Όλα τα άλλα χρώματα (light magenta, light cyan, yellow, black) στέγνωναν σχετικά εύκολα. Και επίσης σε όλα τα matte και semimatte χαρτιά επίσης στέγνωναν τέλεια. Ήταν παράξενο, αλλά πράγματι το magenta για να στεγνώσει εντελώς σε ένα photo glossy paper χρειαζόταν περίπου δύο μέρες.

 

 

 

 


___